Bekväma bäddset går hem i stugorna!
Limatvätten i Lima ligger på perfekt turistläge i Dalarna – hit kommer många tusen turister från Sverige och norra Europa för att vistas i Sälenfjällen, både vinter och sommar. Så det är ingen slump att just Limatvätten lyckats så bra med sina bäddset för långväga stuggäster.
I mitten av 1950-talet var det ingen i Lima som hade egen tvättmaskin. I stället bildade man en tvätteriförening så att folk i byn kunde samäga de dyrbara nymodigheterna – likt dagens tvättstugor i flerbostadshus. Längre fram började tvätteriföreningen tvätta åt företag, så den fanns kvar även när allt fler hushåll skaffade egna maskiner. Det var vid millennieskiftet, när företagskunderna ville hyra sina textilier i stället för att äga dem, som tvätteriföreningen i Lima blev överflödig – och ombildades till aktiebolag av Marianne Sköldner Andersson, vars make Hans Andersson klev ombord 2004.
– Det var i början där som vi började utveckla idén om bäddset till turister som bor i stugor, berättar Hans Andersson idag vd på Limatvätten som utvecklats till ett blomstrande familjeföretag med mellan 13 och 20 anställda beroende på säsong.
Anpassning till stugturismen
Idén att ta fram ett bäddset föddes ur det faktum att väldigt mycket av turismen i Sälenfjällen är baserad på boende i stugor snarare än på hotell. Traditionellt hade stuggästerna egna sängkläder och handdukar med sig på semestern. Men med Limatvättens bäddset, slapp de släpa med sig egna saker hemifrån.
– För en familj på fem personer är det en hel resväska extra som krävs för att de ska få med sig sänglinne och handdukar till alla, och det blir massor av tvätt att kånka hem efter vistelsen också, säger Hans Andersson.
– Våra bäddset kan gästerna hyra som ett tillval när de bokar stugan, ett per person. Varje bäddset är en prydligt packad påse med underlakan, påslakan, örngott, en större handduk och en mindre handduk. Detsamma som man brukar få på hotell.
Växer med uppgiften
Eftersom bäddseten underlättar så mycket för fjällresenärerna har de blivit mycket populära. Femton år efter att man började prova ut konceptet och trimma förpackningar och logistik, tar Limatvätten emot ungefär 75 000 bokningar av bäddset varje år. I samma takt har företaget vuxit och tjugofaldigat sin omsättning sedan starten.
– Vi har ju en extra gynnsam situation här i Dalarna, med ett enormt tryck på turismen mellan jul och påsk i främst fjällområdena. På sommaren har vi också en högsäsong som är nästan lika intensiv, då det kommer massor av besökare från främst Danmark, Tyskland och Nederländerna till området kring Siljan, berättar Hans Andersson och lägger till:
– Vi har kunnat utveckla bäddsetet tillsammans med bland andra SkiStar som driver många av de större anläggningarna häromkring, det har varit ett väldigt bra samarbete, säger Hans Andersson.
Delad glädje, dubbel glädje
Lena Backlund som är hotellchef på SkiStar Lodge Experium Lindvallen kan bara instämma i att samarbetet med Limatvätten är givande:
– Här har vi 718 bäddar fördelade på 121 lägenheter, där det inte ingår sängkläder som på ett vanligt hotell. Istället använder vi Limatvättens bäddset, som vi har fått utforma så att det passar oss. Till exempel vill vi ha handdukarna i en speciell grå färg, och sådana önskemål är aldrig några problem, det funkar jättebra.
Genom Limatvätten kan Lena Backlund också erbjuda ett lyxigt tilläggspaket med bland annat en härlig badrumsmatta.
– Samarbetet fungerar väldigt bra till vardags också, inte minst är det ett stort plus att Limatvätten ligger nära och kan hjälpa oss när det uppstår extra behov på kort varsel.
Från vintersäsongen 2019 kommer Lena Backlunds anläggning, som en del i Skistars nya Lodgekoncept, sälja sitt boende inklusive sänglinne och handdukar.
– Det ska vi förbereda noga tillsammans med Limatvätten, för det kommer att bli bra fart! avslutar Lena Backlund.