Med småländsk kvalitet i förarsätet
Du kanske är van vid att hotell ibland har en restaurang? Visst – men för Michelinrestaurangen PM & Vänner i Växjö gäller det omvända. Restaurangen öppnade 1992, och har sedan 2012 ett hotell.
– Det är därför vi kallar oss gastrohotell, hela upplevelsen av att bo här kretsar kring den kulinariska upplevelsen, säger Per Bengtsson som är kreativ ledare på PM & Vänner.
Per Bengtsson är i grund och botten en bondson från Småland som landade i Växjö efter ett år som kock i Frankrike, och startade PM & Vänner tillsammans med Monica Carlsson (Per och Monica blev PM). Idag har företaget ytterligare delägare och ett antal verksamheter, bland dem PM Bröd & Sovel och PM Fest & Konferens.
– Min roll idag är friare, mer övergripande. Jag förvaltar visionen och ange riktningen för vad vi gör. Jag har fantastiska medarbetare som bidrar med massor av spännande inspiration från hela världen, och då är min roll att skaka om de nya influenserna lite grann och göra dem till våra. Vår småländska kultur är jätteviktig, vi ska alltid hålla vår linje medan vi utvecklas!
Stjärnglans ger skjuts
När PM & Vänner öppnade hotellet hade restaurangen redan varit igång i 22 år och är alltså en restaurang med hotell, inte det omvända. Det småländska landskapet med skog, äng och sjö har fått ligga till grund för hela verksamheten.
– Det är ju Småland, det är så Småland ser ut! utbrister Per Bengtsson och fortsätter:
– När vi satte igång ville vi manifestera det lokala. Vi har ekgolv från skogarna här, kalksten från Öland i golven, alla möbler är tillverkade i Småland. Hela vår gastronomiska idé bygger på samma sak, vilket i sin tur genomsyrar verksamheten. Hos oss handlar allt om gastronomi! Och det stannar inte vid restaurangen eller bageriet. Frukosten, bistron, minibaren på rummet, allt är inspirerat av gastronomin, berättar Per Bengtsson vidare.
PM & Vänner har haft en Michelinstjärna sedan 2015, då Michelin startade sin guide för de nordiska länderna.
– Det har betytt enormt mycket, inte bara för oss utan för gastronomin i hela Skandinavien! Numera har vi gott om gäster från hela världen. De flyger till Kastrup, hyr en bil och kör hit, äter och övernattar, och tillbaka igen.
Kvalitet förpliktigar
Hotellet har 74 dubbelrum, och i kök och servis arbetar 22 kockar, tre konditorer, fem bagare och tio sommelierer. PM & Vänner anlitar Lindbytvätten för allt sänglinne, handdukar, badrockar, mattor och kläder och förkläden till medarbetarna, och dukar och servetter till restaurangen. Per Bengtsson berättar med ett skratt:
– När vi öppnade hotellet var vi säkert inte så lätta för Lindbytvätten att samarbeta med! Allt linne skulle vara ekologiskt, ultraelegant och jätte-jättebra. De stora tvätterikoncernerna ute i världen klarar inte kraven vi ställer, men Lindbytvätten gör det! Vi har gjort mycket kul ihop och tagit fram unika, jättefina produkter tillsammans. Det är en fantastisk resa vi gjort ihop med Lindbytvätten!
Emma Quist som är PM & Vänners kontakt på Lindbytvätten fyller i:
– Det är väldigt roligt att jobba med PM & Vänner, de vet vad de vill och vi får vara med och utveckla unika lösningar till en mycket positiv kund. Till exempel har de påslakan som de är ensamma i hela världen om.
Kvaliteten är den bästa som över huvud taget går att få, och designen har PM & Vänner och Lindbytvätten tagit fram tillsammans. De ligger verkligen i framkant, vi känner oss också stolta över deras framgångar.
Per Bengtsson avslutar:
– Med sådana ambitioner som vi har på PM & Vänner finns helt enkelt inga genvägar. Vi bara måste jobba med de bästa!